B a d a t e l n a   2 0 2 4

 

Úvod | Cihlářství | Doprava | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní Pozorovatelny | Vojenství | Odkazy | Kontakt


Home | Brickmaking | Transportation | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military | Links Contact 


Brno – pomníček Hanse Baltisbergera

Brno – Hans Baltisberger's Memorial

Summary:The article describes monument marking the place of tragic accident that happened to German motorcycle racer Hans Baltisberger. He has died during Grand Prix Brno in 1956. Designed by Adolf Söhnleim, the monument stone has been set-up in 1978. In later years, the monument has been visited by Racing Sport fans who lie flowers and memorial garlands on the place.  

Grand Prix ČR je závod silničních motocyklů různých objemových tříd, jedoucí se na našem území již od roku 1950. Jde o nejslavnější motoristický závod v České republice, který se pravidelně koná v Brně. Dříve se závodilo na okruzích v západní části města a od roku 1987 se Velká cena Brna jezdí na automotodromu, nesoucím název Masarykův okruh. Bohužel tato motoristická událost s sebou nese i tragická úmrtí závodníků. Tento článek je věnován Hansi Baltisbergerovi. Hans Baltisberger se narodil 10. 9. 1922 v německém Betzingenu, kde byl jeho otec praktickým lékařem. Převážnou část života žil Hans v městě Reutlingen. Již od mládí tíhl k motocyklovému sportu. Své první závodní zkušenosti získal v roce 1947 na strojích Victoria 250 ccm, pak přešel v roce 1952 na BMW 500 ccm a v roce 1954 se vrátil do třídy 250 ccm a 125 ccm, kde startoval za stáj NSU. Na začátku 50. let patřil ke světové špičce, jezdil převážně na stroji NSU Sportmax. Od roku 1955 startoval Hans Baltisberger jako privátní závodník na 250 ccm a 350 ccm.

26. 8. 1956 při Grand Prix ČSSR v Brně havaroval a svým zraněním na místě podlehl. Byl pohřben 1. září 1956 za velké účasti přátel, fanoušků a známých na hřbitově v Betzingenu.

Místo jeho havárie leží kousek pod Farinovou zatáčkou při jízdě směrem do Kohoutovic od staré dálnice po pravé straně silnice. Je zde malý pomníček, neustále udržovaný a s květinami. Byl zde umístěn v roce 1978, autorem je Adolf Söhnlein. Jedná se o přírodní hrubě opracovaný kámen, který nesl na přední části světlou mramorovou desku. Dnes je na jejím místě připevněna černá umělohmotná tabulka s bílým nápisem:

Hans BALTISBERGER

MOTOCYKLOVÝ ZÁVODNÍK

NĚMECKÉ SPOKOVÉ REPUBLIKY

* 16.9. 1922 +26. 8. 1956

V době mé návštěvy na jaře 2007 byl na pomníčku věnec s nápisem "Unserem unvergessenen grossen Motor sportler - Stadt Reutlingen" (Svému nezapomenutému velkému motocyklovému závodníkovi - město Reutlingen), květiny a fotografie H. B. na závodním stroji.

Když na tomto místě chvíli postojíte, možná se vám ještě podaří zaslechnout dávno ztichlý řev závodních motocyklů ženoucích se do kopce k Farinově zatáčce a mezi stromy na okamžik zahlédnete chlapíky v kožených kuklách skloněné nad řidítky. Jeden z nich do cíle nedojel... Tragická událost byla zvěčněna Bohumilem Hrabalem v povídce "Smrt pana Baltisbergera":

Té chvíle zaburácely stroje a jako první číslo tři, Hans Baltisberger. Matka viděla, jak se závodník ohlídl, kde jsou ti za ním. A dostal na mokré silnici smyk, přední kolo mu ustřelilo a stříbrná, kapotovaná mašina NSU Sport-Max urazila telegrafní štangli a všechno to zmizelo v příkopě. Pak přehřměl Kassner, a do Farinových zatáček vjel zrovna tak rychle jako to kolo předtím... Otec běžel lesíkem až k vlhkému úvozu. Prošel propustkem pod silnicí, a tam, na druhé straně, převraceli naznak pana Baltisbergera. "Padl hlavou zrovna na tenhle pařez" ukazoval mladík. Otec byl klidný. Klekl vedle pana Baltisbergera a pomáhal sestřičce stáhnout přilbu. Šlo to ztěžka a zpřelámaný závodník se snažil vstát a jakoby vycouvat z toho těla. To ale bylo poslední vzepětí, pak se zlomil a zvracel krev. Šeptal: "Ich bitte...ich grüsse". Hlava mu klesla a obnažené nervy sebou škubaly a právě když vysvitlo slunce, krev se zatřpytila jako řinoucí se rubíny.

K brněnské Grand Prix se váže ještě jedna zajímavost - ačkoliv se dnes závodí na novém okruhu, stále je možné nalézt v okolí Bohunic zbytky toho starého, původního. Nejznámější je prostor startu a cíle u Bosonoh. Při jízdě od Bohunic je zde po pravé straně zachována část boxů a dvě věže pro pořadatele soutěží. Na prvním snímku je toto místo v roce 1968. Dnes v západní věži sídlí betonářská firma a ve východní pneuservis. Boxy mezi věžemi jsou zazděné, část je dokonce probourána kvůli vjezdu automobilů do bývalého paddocku. Možná, že právě zde stála naleštěná stříbrná NSU Sportmax s kapotáží a Hans Baltisberger se chystal vyrazit na trať...

 

Prameny:

http://www.encyklopedie.brna.cz

http://cs.wikipedia.org

http://liskovec.unas.cz/

Hrabal, B.: Automat svět, nakladatelství Mladá fronta, Praha, 1966