Úvod | Historické cihlářství | Dopravní stavby | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Voj. technika | Odkazy | Napsali o nás | REGIONALIA | Kontakt


 Homepage | Historic Brickmaking  | Traffic Structures | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military Stuff | Links | News Articles | Contact


Ostatní: Podchod pod nádražím v Brně

Miscellaneous: Subway at the Brno Malomerice Station


Summary:The article describes abandoned subway at the cargo station. Since 1970s, it has been no longer used as a pathway, instead a huge hot-water/steam tubes have been placed in the subway corridor.


Pár desítek metrů severně od maloměřické lávky se nachází památka na dřívější éru maloměřického nádraží - původní podchod pod kolejištěm. Na východní straně se schází do podchodu přes zpustlé schodiště kolem potrubí teplovodu. Je to horkovod z maloměřické teplárny (oficiálně Teplárny Brno a.s., provoz Brno sever), která zásobuje Líšeň, Vinohrady a Lesnou, uvedená větev vede do Líšně a na Vinohrady. Jedná se o 2 trubky o průměru 140 cm obalené izolací. Obě prochází celým podchodem až na druhou stranu. Na tomto leteckém snímku je vidět východní vchod (1), východ na nástupiště (2) a konečně západní východ (3). 

brno-podchod-malom15.JPG (104490 bytes)

Vchod na východní straně je kousek pod ulicí Kulkovou vedle lávky přes kolejiště. Projde se zarostlou brankou mezi domy a po cca 20 m je vchod do podchodu. 

brno-podchod-malom02.JPG (77430 bytes) brno-podchod-malom05.JPG (77380 bytes) brno-podchod-malom04.JPG (55232 bytes)    

Vedle trubek se dá pohodlně projít. na podlaze je původní dlažba z malých žulových kostek, ve střední části je jakýsi nános hlíny či jílu. Malé můstky zřejmě slouží k údržbě potrubí. 

brno-podchod-malom03.JPG (60829 bytes) brno-podchod-malom07.JPG (44900 bytes) brno-podchod-malom06.JPG (56103 bytes) 

Přibližně v polovině délky podchodu (cca po 50 m) vede vlevo schodiště na nástupiště. V polovině schodiště je cihlová příčka s obvyklým otvorem po průzkumnících - amatérech. Dírou je vidět další část schodiště, bohužel vyústění schodiště je zakryto překlady, které tvoří podlahu pro dnešní využitá východu - sklad. Je zde různé harampádí. 

brno-podchod-malom10.JPG (52666 bytes) brno-podchod-malom09.JPG (47689 bytes) brno-podchod-malom08.JPG (51393 bytes) brno-podchod-malom11.JPG (86381 bytes) brno-podchod-malom12.JPG (80547 bytes)

Potom podchod pokračuje dále a cca po 50 m vychází na povrch podobným schodištěm jako na východní straně. Venku se ocitneme za plotem maloměřické cementárny a po pěšince se dá dojít k silnici za cementárnou. 

brno-podchod-malom13.JPG (50422 bytes) brno-podchod-malom14.JPG (111331 bytes)

Podchod sloužil do konce 70 let jako jediný přistup od tramvaje na Hády. Teprve až se postavil nový kovový nadchod, tak byl tento podchod zrušen a využit pro potrubí. Před stavbou nádraží vedla v místě podchodu ulice Hádecká, ta ale byla postupně zkracována. Potrubí bylo umístěno do podchodu v 70. letech, kdy se teplárna stavěla, aby nemuseli kopat podzemní nebo nadzemní vedení. 


Prameny:

Archiv J. Ambrose

Archiv V. Procházky



Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.


WEBARCHIV Podporujeme archiv českého webu - zachování zajímavých informací pro další generace.