Úvod | Historické cihlářství | Dopravní stavby | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Voj. technika | Odkazy | Napsali o nás | REGIONALIA | Kontakt


 Homepage | Historic Brickmaking  | Traffic Structures | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military Stuff | Links | News Articles | Contact


Letadla: Olomouc - bar Tu-104A

Aircraft: Olomouc - Tu-104A Bar


Summary: The article describes history of Tupolev Tu 104A aircraft that has been stationed in Olomouc near the ice hockey arena. The machine with production number 8350801 had been manufactured in Kharkov airplane plant and flown for Aeroflot under designation CCCP-42391. On Feb 25th 1963, it was delivered to Czechoslovakian Airlines  with OK-NDF designation . It was grounded in 1974. Later in 1975/1976, it was re-painted for movie-making. The colours simulated Alitalia pattern with designation I-DIWN. Finaly, the plane was stationed in Olomouc where it has been used as a pub-bar facility. 


Tupolev Tu-104 byl sovětský dvoumotorový proudový dopravní letoun středního doletu z poloviny 50. let 20. století (byl odvozen od mimořádně zdařilého strategického bombardovacího letounu Tu-16). Po britském De Havilland Comet, kanadském Avro Jetliner a francouzské Sud Aviation Caravelle SE 210 byl čtvrtým proudovým dopravním letounem na světě, který vzlétl, a druhým na světě v pravidelné letecké dopravě. Přílet jeho prototypu do Londýna v březnu 1956, při příležitosti státní návštěvy, šokoval západní pozorovatele. Po uzemnění letounů De Havilland Comet v důsledku řady katastrof v roce 1954, byl letoun Tu-104 od roku 1956 do roku 1958 na světě jediným typem proudového dopravního letounu v pravidelné letecké dopravě. Ve verzi TU-104E s motory RD-3M o tahu 85,35 kN vytvořil celkem 11 dnes již překonaných světových rekordů, většinou rychlostních na uzavřeném okruhu a výškových se zatížením, zapsaných FAI ve 3. skupině třídy C1, pozemní proudové letouny. (OKB Tupoleva uvádí 26 světových rekordů). na prvním obrázku je tento krásný stroj na letišti v Goose Bay v Kanadě v roce 1961 při mezipřistání letu na Kubu.- Americké embargo vůči Kubánské republice bylo zahájeno 7. 2. 1962, jinak by tento snímek asi nikdy nevznikl...

Olomoucký letoun byl vyroben v Charkovském výrobním závodě a dodán 31. ledna 1959 Aeroflotu, který jej provozoval od 18. února 1959 pod imatrikulací CCCP-42391. Dne 25. února 1963 byl prodán společnosti ČSA, která jej od 2. března 1963 provozovala s novou imatrikulací OK-NDF a místopisným názvem České Budějovice. Poslední let se uskutečnil 25. dubna 1974 (linka Praha - Ostrava - Praha) a z provozu bylo letadlo vyřazeno v září 1974. Následně bylo několik let uzemněno na letišti Praha-Ruzyně. Na obrázku níže je letoun ještě v provozu.

V roce 1976 byl letoun společně s dalším strojem stejného typu použit při natáčení televize NDR a letoun dostal nátěr letecké společnosti Alitalia s imatrikulací I-DIWN (měl údajně představovat Douglas DC-8). OK-NDF byl následně odkoupen společností Restaurace a jídelny (RaJ), převezen do Olomouce k zimnímu stadionu a provozován jako noční vinárna. Po sametové revoluci Tu 104A několikrát změnil vlastníka a byl střídavě otevřen a uzavřen, zatím posledního majitele získal v roce 1996 a vinárna/noční bar je nyní opět v provozu.


Léto 2009

Chátrající stroj, neudržované okolí a společnost navštěvující noční podnik v tomto letadle jsou trnem v oku místních obyvatel. V současné době probíhají diskuze o změně celého území a sílí návrhy po úplném odstranění unikátního stroje. Stav letounu a jeho okolí je vidět na obrázcích.


Léto až podzim 2012

Demontáž olomouckého "tůčka" začala. Tupolev, který od roku 1963 létal v barvách Československých aerolinií a stál parkoviště a plaveckého stadionu na Legionářské ulici zhruba třicet let, zahájil spolumajitel soukromé sbírky letecké a vojenské techniky ve Zruči u Plzně, osmatřicetiletý Miloš Tarantík. Letadlo od jeho majitele a provozovatele nočního baru Jaromíra Navrátila odkoupil se svým otcem Karlem. "Nejprve sundáme křídla, jsou na nich stovky šroubků, včetně desítek nosných. Některé půjdou snáz, jiné budeme muset možná odřezávat," naznačil první dojmy Miloš Tarantík. Křídla a trup následně odvezou kamiony do muzea ve Zruči, kde bude letoun smontován do původní podoby a začne se pracovat na jeho restauraci, kterou nakonec dovrší nový nátěr. Nezbývá než konstatovat, že unikátní tučko uniklo osudu na šrotišti a bude zachováno pro další generace. Díky za to!

Za spolupráci při psaní této části článku děkuji olomouckému čtenáři Badatelny M. K.


Prameny:

http://www.planes.cz/lite/f104.php

http://www.winnipegacc.org

http://olomoucky.denik.cz

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104

http://cs.wikipedia.org/wiki/Restaurace_z_vy%C5%99azen%C3%BDch_dopravn%C3%ADch_letadel



Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.


WEBARCHIV Podporujeme archiv českého webu - zachování zajímavých informací pro další generace.