Úvod | Historické cihlářství | Dopravní stavby | Kryty | Letadla | Opevnění | Ostatní | Pozorovatelny | Voj. technika | Odkazy | Napsali o nás | REGIONALIA | Kontakt


 Homepage | Historic Brickmaking  | Traffic Structures | Shelters | Aircraft | Fortifications | Miscellaneous | Lookouts | Military Stuff | Links | News Articles | Contact


Kryty: Kryty ve Zlíně

Shelters: Shelters in Otrokovice

Summary:The article describes shelters found in Otrokovice area. The objects had been built for air-raid protection. The first shelter resides in a concrete block camouflaged as a common house.


Zlínská obuvnická firma Baťa začala v Otrokovicích stavět své pomocné závody, koželužny, papírny, tkalcovny, chemický a letecký závod. Současně byla vybudována vlastní elektrárna s tepelným zdrojem, která svým výkonem pokrývala veškerou elektrickou a tepelnou spotřebu nejen rozsáhlého areálu Baťových závodů, ale sloužila i pro zásobování sídliště "Bahňák" včetně obchodního centra a hotelu Společenský dům. 

Naproti hlavní bráně do závodu bylo navrženo centrum v hlavním náměstí, kde umístili veřejné budovy s parkovou plochou uprostřed, poblíž továrny internáty pro mladé zaměstnance. V okrajové severní části areál škol a sportovní stadion. Okolo centra a směrem k Dřevnici a Moravě měly stát čtvrti rodinných domků, jako hlavní forma bydlení pro rodiny zaměstnanců. Svůj podíl na plánech budoucnosti Otrokovic zanechal i architekt světového jména Le Corbussier, který v roce 1935 navrhl zástavbu zlínské a otrokovické aglomerace. Vynořil se tak plán bytové zástavby na svazích za řekou Moravou, jehož uskutečnění zůstává podnes pouze touhou a přáním.

Pokud jde o průmyslový závod, v jeho regulačním plánu se uplatnily obdobné zásady řazení budov jako ve Zlíně. Železničními vlečkami se napojil na otrokovické nádraží, silniční sítí pak na hlavní pomoravské a podřevnické komunikace. Do budoucna se počítalo s jeho připojením na plánovaný plavební kanál Dunaj-Odra-Labe. Zatím se vybudovalo menší přístaviště s loděnicí v továrně, napojené na tzv. malý plavební a závlahový kanál, který vedl z Otrokovic do jihomoravské lignitové oblasti (54 km dlouhý, vedoucí až k Hodonínu).

S otrokovickým závodem je spojena i tragická smrt jejího zakladatele. V únoru 1932 se vrátil Tomáš Baťa z velké obchodní cesty do Indie. A 12. července v ranních hodinách zahynul s pilotem Jindřichem Broučkem na severním okraji Bahňáku při startu letadla Junkers do švýcarského Möhlinu. Měl zde být postaven památník, ale nakonec se rozhodlo o jeho umístění ve Zlíně. Místo na Bahňáku, označené pamětní deskou, pohltily v dalších letech objekty rozrůstající se továrny. S továrnou souvisí i několik protileteckých krytů a pozorovatelen.

Park u továrny Toma

Mezi stromy se nachází poválečný kryt CO blíže neurčeného stáří. Je maskován za obytný dům. Na střeše jsou dokonce 2 cihlové komínky.

Z krytu vedou 4 nouzové výlezy: 2 na severní a 1 na západní straně a 1 na jižní straně vedle komínku. Většinou jsou zasypány odpadky.

Železobetonové těleso krytu je nad terénem obestavěné pálenými cihlami umístěnými na kant. Těžko říci, zda se jedná o maskování objektu, způsob izolace či zda měly cihly jiný účel.

Vchod do objektu se nachází na západní straně. Za ocelovými protitlakovými dveřmi je vstupní prostor o rozměrech 3 X 4 m a dále vedou dveře doleva. Je na nich nápis Plynotěsná předsíň VSTUP. Bohužel ve vstupní místnosti je na podlaze vrstva vody a další průzkum objektu tak není možný. Na stěnách jsou místy zbytky technických sítí.

Kryt je dobře vidět i na letecké fotografii:

Za informace o umístění otrokovických krytů děkuji T. Bendovi.


Prameny:

http://web.tot.cz/miranda2/m2/tot08/cs/o_spolecnosti/historie.html

http://www.zlin.estranky.cz/clanky/batovy-zavody-/batovy-pomocne-zavody-_bapoz_---otrokovice---batov

http://www.fortifikace.net/ii_sv_v_luftschutz_splitterschutzelle.html



Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License.


WEBARCHIV Podporujeme archiv českého webu - zachování zajímavých informací pro další generace.